Spo¶ród uczniów w klasie:
50% ma czarne w³osy, 25% ma blond w³osy, 33% to dziewczynki, 67% to ch³opcy.
a) Wszyscy uczniowie o w³osach blond to ch³opcy. b) Niektórzy ch³opcy maj± czarne w³osy. c) Niektórzy uczniowie o w³osach blond to dziewczynki. d) Zarówno ch³opcy, jak i dziewczynki maj± czarne w³osy.
Pytanie: Które z nastêpuj±cych zdañ jest na pewno prawdziwe?
Przyrz±d celowniczy mojego karabinu jest ¼le ustawiony i pocisk trafia w tarczê na lewo i powy¿ej miejsca, w które mierzê. Je¶li zechcê to skorygowaæ, zmieniaj±c ustawienie muszki (czê¶æ urz±dzenia u wylotu lufy), toczy powinienem przesun±æ j± w lewo, czy w prawo, w górê czy w dó³? Je¶li zechcê zmieniæ ustawienie celownika (czê¶æ znajduj±ca siê bli¿ej oka), to w któr± stronê powinienem go przestawiæ?
W przedziale dalekobie¿nego poci±gu siedz± trzej panowie i jedna pani. Poci±g wje¿d¿a do tunelu. Poniewa¿ jest to poci±g parowy, strasznie dymi. Po wyje¼dzie z tunelu ka¿dy z panów (a byli to dostojni panowie) stwierdza ze zgroz±, ¿e jego koledzy s± na czole usmoleni sadz±. Zaczêli siê ¶miaæ jeden z drugiego.) Zanim jednak cokolwiek przedsiêwziêli, siedz±ca w przedziale pani odezwa³a siê do nich: - Ka¿dy z panów ¶mia³ siê przed chwil± z tej ma³ej i przygody. Ale nie wszyscy zdaj± sobie sprawê z tego, czy s± naprawdê usmoleni, czy te¿ nie. Mam pewien plan, który pomo¿e ka¿demu z panów zorientowaæ siê, czy jest usmolony i jednocze¶nie sprawdzi, kto ma najszybszy refleks.
Panowie zgodzili siê, a pani kontynuowa³a:
- ¦wietnie. A wiêc niech ka¿dy z panów spojrzy na pozosta³ych dwóch i je¶li zobaczy w¶ród nich choæ jednego usmolonego, niech podniesie rêce.
Wszyscy trzej natychmiast podnie¶li rêce. A teraz, je¶li jeden z panów wie na pewno, ¿e ma lub ¿e nie ma sadzy na czole, niech opu¶ci rêkê, ale dopiero wtedy, gdy bêdzie mia³ pewno¶æ. Trzej panowie patrzyli na siebie przez chwilê, w koñcu jeden roze¶mia³ siê i opu¶ci³ rêkê.
- Ju¿ wiem - powiedzia³.
Pytanie: Jak do tego doszed³?
|